Rezumat al poziției OIPA Prodcom Legume-Fructe România cu privire la tranzacția de achiziție Profi-Mega Image

Organizația Interprofesională Națională „Prodcom Legume-Fructe” din România (OIPA) și-a exprimat îngrijorările față de tranzacția de achiziție a lanțului de retail Profi Rom Food S.R.L. de către Delhaize „The Lion” Nederland B.V. (Mega Image). Poziția lor este una de precauție și protejare a producătorilor locali, expunând argumente clare împotriva acestei concentrări economice care ar putea destabiliza piața agricolă și de retail din România.

Argumentele principale ale OIPA sunt:

  1. Protejarea Producătorilor Români: OIPA susține necesitatea unui angajament din partea Delhaize pentru a proteja producătorii și procesatorii locali. Aceștia propun extinderea termenului de protecție contractuală de la 24 la 36 de luni, având în vedere durata de valabilitate a conservelor și necesitatea unei continuități comerciale care să prevină abandonul terenurilor agricole.
  2. Impactul asupra Micilor Producători: Tranzacția este considerată a avea un impact negativ asupra micilor fermieri și a comunităților rurale. Prin consolidarea lanțurilor de retail, există riscul excluderii producătorilor locali din rafturile magazinelor, aceștia neputând concura cu furnizorii internaționali care oferă prețuri mai mici și volume mai mari. OIPA argumentează că o piață dominată de câțiva jucători mari va duce la o uniformizare a produselor, reducerea diversității și dificultăți de acces pentru producătorii locali.
  3. Creșterea Risipei Alimentare: Consolidarea pieței de retail poate accentua risipa alimentară, în special din sectorul legume-fructe, prin pierderile care apar pe lanțul de aprovizionare. Risipa alimentară, sub presiunea importurilor la prețuri mai mici, afectează producătorii locali și contribuie la insecuritatea alimentară.
  4. Posibilitatea de Abuz de Poziție Dominantă: OIPA avertizează asupra riscului creării unui „monopol de facto,” în care entitatea rezultată va deține o putere de piață substanțială, putând impune condiții stricte asupra prețurilor și a furnizorilor locali, ceea ce contravine legislației naționale și europene în domeniul concurenței.
  5. Propunerea unei Rețele Comerciale „100% Românesc”: OIPA sugerează o alternativă prin crearea unei rețele naționale de magazine sub un brand românesc. Această inițiativă ar sprijini economia locală, ar promova produsele românești și ar asigura securitatea aprovizionării în perioade de dezechilibre economice.

Concluzie

OIPA Prodcom Legume-Fructe solicită Consiliului Concurenței să amâne sau să condiționeze aprobarea tranzacției până la realizarea unei analize detaliate de impact, protejând astfel interesele producătorilor locali, ale consumatorilor și ale economiei românești.

 

Documentele aici : 45.E.C.Concurenței 4 noiembrie 2024 vânzare Profi-Mega Image si

47.E.C.Concurenței Legume BZ 4 noiembrie 2024 vânzare Profi-Mega Image

 

Comentarii si pareri ?