Raspuns al OIPA la ” Chestionar cu privire la aplicarea Legii 81/2022 privind practicile comerciale neloiale”

 

 

Referitor la practicile comerciale neloiale , pe care membrii nostri le intilnesc adesea, iata raspunsul OIPA Legume Fructe : 

 

Extras :

 

16. Cunoașteți o situație concretă în care operatori economici, ce au calitatea de furnizori și
care au ales să se adreseze autorităților statului pentru sesizarea unor împrejurări ce
impactează lanțul de aprovizionare agricol/alimentar, cu referire la cumpărător, au fost apoi
supuși unor presiuni din partea acestora. În măsura în care dețineți informații cu privire la
acest aspect, vă rugăm să detaliați.

DA Cunosc , DAR ce garantie am ca nu sunt scosi de tot din reteau de retaileri ?
Au fost pur și simplu scoși la un simplu moft al unui Directorului (lucrator al
retailului)ca nu a mai vrut el fara motiv, cât și faptul că nu respectă standardele de
calitate calibrul 50+ g și fructul avea calibrul 60-70+ g ceea ce NU înșela
consumatorul ci era marfă extra la preț de categoria I-a, dar toate aceste după ce au
fost controale ale autorităților abilitate ANPC și ne ȘANAJAU că dacă nu sunt
expres/exact standardele de calibru cerute vor da retur la toate fructele/legumele(mere,
roșii, etc.) , DAR asta ca noi producătorii să ne razvrătim împotriva MADR, ANPC,

 

 

Scrisoarea in intregime

 

 

CONSILIUL CONCURENȚEI
Direcția piețe de servicii și piețe locale.
Consiliul Concurenței
P-ta Presei Libere nr. 1, corp D1, et. 7, 762B-dul Carol I, nr. 2-4, sector 3,
București, România

Re: Chestionar cu privire la aplicarea Legii 81/2022 privind practicile comerciale neloiale,

Organizația Interprofesională Națională „ PRODCOM Legume-Fructe“ din România (OIPA
ProdCom Legume-Fructe), funcționează în baza O.U.G. nr. 103/2008 privind înființarea
organizațiilor interprofesionale pentru produsele agroalimentare, completată cu prevederile
Ordonanței Guvernului nr. 26/2000, cu privire la asociații și fundații, este persoană juridică
română de drept privat, de interes public, cu caracter profesional iar prin reprezentanții
activităților economice din cadrul filierei pe produs agroalimentar, este garantul asigurării şi
reglementării unui mediu concurenţial normal, asigurându-se transparența și funcționarea adecvată
a pieței şi este reprezentanta sectorului fructe și legume la nivel național.
OIPA ProdCom Legume Fructe, reprezentată de VLAD GHEORGHE – în calitate de
Preşedinte, reprezentând producători individuali, structurile asociative din domeniul fructelor,
legumelor, cartofului, ciuperci, pepenilor și căpşunului – cooperative, grupuri și organizații de
producători-procesatori și comercianți.
OIPA ProdCom Legume Fructe are ca scop principal reprezentarea Sectorului Horticultură la
nivel național și internațional a intereselor membrilor săi, precum și protejarea acestor interese în
condițiile unei economii concurențiale, în conformitate cu prevederile legislației în vigoare,
respectiv art. 135 din Constituţie „economia României este o economie de piaţă, iar statul trebuie
să asigure libertatea comerţului, protecţia concurenţei loiale…”, prioritar în strategia de
dezvoltare durabilă a agriculturii României.
OIPA ProdCom Legume Fructe are ca scop principal reprezentarea Sectorului Horticultură la
nivel național și internațional a intereselor membrilor săi, precum și protejarea acestor interese în
condițiile unei economii concurențiale, în conformitate cu prevederile legislației în vigoare,
respectiv art. 135 din Constituţie „economia României este o economie de piaţă, iar statul trebuie
să asigure libertatea comerţului, protecţia concurenţei loiale…”, prioritar în strategia de
dezvoltare durabilă a agriculturii României.
OIPA ProdCom Legume Fructe are rolul economic, social și de mediu al domeniului agricultură la
nivel naţional.

Chestionar Legea 81/2022
1. În ce etapă a lanțului de aprovizionare cu produse agroalimentare își desfășoară în
principal activitatea cumpărătorii care vă expun la practici comerciale neloiale?

ORGANIZAȚIA INTERPROFESIONALĂ NAȚIONALĂ
“PRODCOM LEGUME-FRUCTE” DIN ROMÂNIA
Sediul social : comuna Mogoşoaia, şos.Bucureşti-Târgovişte nr. 20, Județul Ilfov;
Registrul Asociaţiilor şi Fundaţii al Judecătoriei Sector 1, Bucureşti, sub
nr.17/08.03.2007; CIF21369354/16.03.2007; Telefon :+4072-863.63.63;
web: www.oipalegumefructe.ro, email: office@oipa.ro, presedinte@oipa.ro

Pagina 2 din 2

o

Organizații de producători (inclusiv cooperative agricole)

X Procesatori
X Comercianți cu ridicata (angrosiști)
X Alta, rețeau marilor retaileri
2. În care din următoarele magazine furnizați produse?
o Carrefour
o Auchan
o Mega Image
X Profi
o Penny
o Lidl
o Kaufland
o Metro
o Selgros
o Comerț tradițional (magazine alimentare mici)
o Altele (specificați) …………………………………………………………
3. Ați încercat în ultima perioadă să comercializați produsele agricole sau alimentare prin
intermediul unui retailer și nu ați fost acceptat ?
 Da
Care au fost motivele ?
Scorniri ale retailerior (Global GAP NU este Lege ! , depozit cu frig, etc.) care sunt
Contrare Constitutiei si Legilor Romaniei, pentru a lovi in preturile producatorilor
autohtoni(costuri in plus la livrare catre retaileri).
 Obligativitatea de a fi autorizat global GAP cu sursa de apă Autorizată (TAXA 5.000-
10.000 lei/anual, Proiect Tehnic 2.000-5.000 lei ), respectiv fântâna/puțul (apa
subterană din pânza freatică de suprafață ) Dosar intocmit de un specialist in domeniu –
pe care il au numai cei de la Administraţia Naţională "Apele Române", procedura care
dureaza cca.2-5 luni de zile/anual ! .
 Obligativitatea de a avea depozit cu frig(constructie), ceea ce contravine faptului ca :
 noi NU stocam legumele pentru ca sunt produse agroalimentare primare pentru
consum în stare proaspată trebuiesc recoltat-sortat-transportat cât mai repede max.2-4 ore
de la recoltare în depozitul retailerilor;
 legumele la frig nu rezista-degera, se deteriorează, practic este o interventie
mecanica asupra starii lor ele sunt termofile !
 Toate aceste solicitari abuzive se verifica de catre Nespecialisti/Neprofesionisti
calificati cu licenta in domeniu, care consulta Iternetul nu au pregatirea necesara in
domeniu;
4. Produsele furnizate în rețeaua\rețelele menționate mai sus sunt produse marca de
producător sau marca proprie a magazinului ?
o Marcă producător
X Marcă proprie magazin
OBLIGAT prins in contract

ORGANIZAȚIA INTERPROFESIONALĂ NAȚIONALĂ
“PRODCOM LEGUME-FRUCTE” DIN ROMÂNIA
Sediul social : comuna Mogoşoaia, şos.Bucureşti-Târgovişte nr. 20, Județul Ilfov;
Registrul Asociaţiilor şi Fundaţii al Judecătoriei Sector 1, Bucureşti, sub
nr.17/08.03.2007; CIF21369354/16.03.2007; Telefon :+4072-863.63.63;
web: www.oipalegumefructe.ro, email: office@oipa.ro, presedinte@oipa.ro

Pagina 3 din 2

5.
În ce sector activați? Vă rugăm să selectați mai jos în ordinea importanței:

Cel mai
important

Al doilea ca
importanță

Al treilea ca
importanță

Lactate x
Carne x
Legume-Fructe x
Cereale
Altele precizati
Conserve legume-fructe
x

6. Aveți cunoștință de prevederile Legii nr. 81/2022 privind practicile comerciale neloiale
dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar?
X Da
o Nu
7. În calitate de furnizor, apreciați că noua legislație vă oferă protecție împotriva practicilor
comerciale neloiale ale unui cumpărător mai puternic din punct de vedere economic ?
o Da. Exemplificați o situație concretă.
o Într-o oarecare măsură
X Nu.
Ex.: Lege nr. 81 din 11 aprilie 2022 privind practicile comerciale neloiale dintre
întreprinderi în cadrul lanţului de aprovizionare agricol şi alimentar
Taxare pe risturno acceptata prin lege a permis interpretare ca Prestari de
servicii(manipulare, incarcare cu stivuiotor, etc.) si ne incaseaza 13,5% din pretul acordar
pe produs(adica ne obliga pe noi cand ofertam/listam pretul la ex.:rosia 4,5lei/kg sa
adaugam 13,5% pentru ei respectiv 5,2 lei/kg pret in lista si ei ii spun conventia de
compensare , dar este Facturata o emit ca si compensare prestari de servicii.
Contractele sunt UNILATERALE intocmite de NUMAI de retaileri , noi numai
semnam si atat
o Nu știu
8. V-ați confruntat cu una sau mai multe dintre următoarele practici în ultima perioadă (2023-
2024) în relațiile cu vreunul dintre cumpărătorii dumneavoastră? În caz afirmativ, detaliați.
X Nerespectarea termenelor de plata, astfel cum sunt prevazute în contractele
încheiate cu cumpărătorii, sau acordarea unui termen de preaviz prea scurt, respectiv
sub 30 de zile/ 60 de zile în funcție de tipul de produs.
o Preaviz scurt (mai puțin de 60 de zile) pentru delistarea unui produs marca unui
producător.
X Modificări unilaterale ale contractului de către cumpărător.
X Plăți solicitate de cumpărător care nu sunt prevăzute în contract sau nu sunt
legate de vânzarea produsului agricol și alimentar al furnizorului.

ORGANIZAȚIA INTERPROFESIONALĂ NAȚIONALĂ
“PRODCOM LEGUME-FRUCTE” DIN ROMÂNIA
Sediul social : comuna Mogoşoaia, şos.Bucureşti-Târgovişte nr. 20, Județul Ilfov;
Registrul Asociaţiilor şi Fundaţii al Judecătoriei Sector 1, Bucureşti, sub
nr.17/08.03.2007; CIF21369354/16.03.2007; Telefon :+4072-863.63.63;
web: www.oipalegumefructe.ro, email: office@oipa.ro, presedinte@oipa.ro

Pagina 4 din 2

Ex. : ,, Buna ziua, Va trimit alaturat conventia de compensare. Va rog sa-mi raspundeti
daca sunteti de acord, cat mai repede posibil.
Va rog sa imi trimiteti compensarea stampilata si semnata pe mail.
Multumesc, O zi placuta ! “
o Utilizarea autofacturării pentru produsele agricole și alimentare.
X Solicitarea de reduceri mai mari de 20% din valoarea facturată.
X Facturarea de servicii peste cuantumul de 5% (de 14%)din valoarea încasată
de furnizor.
o Plată pentru deteriorarea și/sau pierderea produselor agricole și alimentare (produsă
la sediul cumpărătorului).
o Represalii comerciale din partea cumpărătorului.
o Plata costurilor de examinare a reclamațiilor clienților.
o Cumpărătorul returnează furnizorului produsele nevândute fără a le plăti.
o Cumpărătorul solicită furnizorului să plătească pentru stocarea, expunerea și
listarea produselor agricole și alimentare.
X Cumpărătorul impune furnizorului produse sau servicii (manipulare incarcare
in depozitul lor 13,5% conventia de compensare) și/sau să cumpere/vândă de la/către
un terț.
o Cumpărătorul delistează sau amenință cu delistarea produselor în scopul de a pune
presiune sau de a exercita represalii comerciale asupra furnizorului pentru
acceptarea unor clauze contractuale defavorabile.
X Listează sau afișează la raft doar marca proprie a magazinului.
X Aplică condiții comerciale diferite pentru marca proprie față de marca privată
a producătorului.
o Refuză listarea unui produs agricol sau alimentar înregistrat pe scheme de calitate
naționale sau europene pe motivul lipsei volumelor și a sezonalității.
X Cumpărătorul a adoptat un comportament care s-a abătut de la buna –
credință în procesul de negociere contractuală dintre părți.

9. V-ați confruntat cu una sau mai multe dintre următoarele practici în ultima perioadă (2023-
2024) în relațiile cu vreunul dintre cumpărătorii dumneavoastră, în pofida faptului că
acest lucru nu a fost convenit anterior? În caz afirmativ, detaliați.
X Cumpărătorul solicită furnizorului să suporte costurile reducerilor pentru
produsele agricole și alimentare care sunt incluse într-o promoție,
X DA in perioada sarbatorilor
o Cumpărătorul solicită furnizorului să plătească pentru publicitate,
o Cumpărătorul refuză să renegocieze într-un termen mai mare de 10 zile de la
solicitare,
o Cumpărătorul solicită furnizorului să plătească personalul cumpărătorului pentru
amenajarea spațiilor utilizate pentru vânzarea produselor.

ORGANIZAȚIA INTERPROFESIONALĂ NAȚIONALĂ
“PRODCOM LEGUME-FRUCTE” DIN ROMÂNIA
Sediul social : comuna Mogoşoaia, şos.Bucureşti-Târgovişte nr. 20, Județul Ilfov;
Registrul Asociaţiilor şi Fundaţii al Judecătoriei Sector 1, Bucureşti, sub
nr.17/08.03.2007; CIF21369354/16.03.2007; Telefon :+4072-863.63.63;
web: www.oipalegumefructe.ro, email: office@oipa.ro, presedinte@oipa.ro

Pagina 5 din 2

10. Cunoașteți sau ați fost implicat într-o situație, considerată de dvs. abuzivă, de
delistare\retragere de la comercializare a produselor agricole sau alimentare de la rafturile
unui retailer, în perioada 2023-2024? Vă rugăm să detaliați situația.
X NU
11. Considerați că produsele agricole sau alimentare fabricate în România sunt prezente pe
rafturile retailerilor într-un grad suficient de diversificare și sunt corespunzător
semnalizate/marcate/poziționate ? Detaliați răspunsul dvs.
o DA
X NU : sunt foarte putine comparativ cu intreaga gama, mai ales in intrasezon de
legume-fructe 15.martie – 15 octombrie, refuza categoric intreaga cantitate contractata
si solicita cantitati mai mici decat cele convenite in contract si in estimare, practic
blocheaza productia intentionat si aduc produse similare (rosii, mere, cartof, etc.)
care au un pret derizoriu comparativ cu cele romanesti ,, prețuri de damping ,, si se
ajunge la a se arunca produse de catre producatori, risipa alimentara controlata de
retaileri .
o Nu atât cât ar trebui.
12. Care este opinia dvs. referitoare la existența mărcilor proprii ale retailerilor ?
Vă rugăm să argumentați.
Marca proprie : tarifare personalizată , practică comerciale agresivă, este
neconformitatea cu codurile de conduită, este o masca care ascunde calitatea produsului
(pentru industrializare), baga mana in buzunarul consumatorului cu pret de extra si/sau
categoria I-a , si de drept este pentru industrializare-procesare este pentru gunoi de cele
mai multe ori, nu corespunde standardelor si nu respecta calitatea fura banii
consumatorilor sub lege. Nici o tara nu vinde calitatea extra si I-a da propriului popor si
vinde, adica livreaza ce cade la sortat.
Sub marca proprie vinde hrana lipsită de valoare nutritivă.
Marca proprie denaturează în mod semnificativ comportamentul economic al
consumatorilor, comercializare care creează confuzie, comercializare
ascunsă/nedeclararea intenției comerciale.
13. Alte practici pe care le considerați neloiale, vă rugăm să precizați:
Nerespectarea intocmai a LEGISLATIEI privind practicile neloiale CU ACCEPTUL
AUTORITATILOR ROMANE care nu controleaza retaileri. Este vizibil , NU se doreste sa
facem echipa mixta : ANSVSA, ANAF, MADR,IGP, OIPA legume-fructe PRODCOM ,
OIPA carne porc APCPR, OIPA carne porc ARC, OIPA cereale , OIPA vie vin ONIV,
OIPA carne de pasăre și ouă.
14. În situația în care legislația din România cu privire la practicile comerciale neloiale a avut
un impact negativ asupra întreprinderii dumneavoastră, ați putea să explicați acest lucru ?
Da , platesc de 3 ani RISTURNO „convenția de compensare“ 13,5% cca.1.000.000
EURO 2022-2024 ! sub forma produse sau servicii(manipulare incarcare in depozitul
lor 13,5% conventia de compensare)

ORGANIZAȚIA INTERPROFESIONALĂ NAȚIONALĂ
“PRODCOM LEGUME-FRUCTE” DIN ROMÂNIA
Sediul social : comuna Mogoşoaia, şos.Bucureşti-Târgovişte nr. 20, Județul Ilfov;
Registrul Asociaţiilor şi Fundaţii al Judecătoriei Sector 1, Bucureşti, sub
nr.17/08.03.2007; CIF21369354/16.03.2007; Telefon :+4072-863.63.63;
web: www.oipalegumefructe.ro, email: office@oipa.ro, presedinte@oipa.ro

Pagina 6 din 2

15. Au existat situații în care ați constatat o practică comercială neloială, dar totuși nu ați
depus plângere împotriva cumpărătorilui vizat? Care este motivul pentru care nu ați depus
o plângere la Consiliul Concurenței ?
o Nu am considerat că problema este importantă.
X Mi-a fost teamă de urmările asupra relației comerciale cu cumpărătorul.
o Am considerat că asociația din care fac parte ar trebui să aplice pentru mine.
X Este o practică comună în sector și nu am considerat că pot schimba ceva.
X Nu am crezut ca autoritatea poate schimba ceva în acest sens.
X Altele.
– Vânzărea produselor Marca proprie si/sau toate produsele aduse ca hrana lipsită de
valoare nutritivă să fie cu taxe speciale de 300%
1. Stau EXTRAORDINAR financiar si au reusit sa se shotărască Legi NUMAI
in favoarea lor a retailerilor:
 CLAUZELE ABUZIVE (obliga producatorii sa cumpere ambalaje pe banii lor iar
retailerii le vand la reciclatori+TAXA catre un OITR adica 2 TAXE ambalajul in sine si
OITR prin Legea nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor şi a
deşeurilor de ambalaje – modificări (O.G. nr. 1/2021) care obliga Furnizorii
COOPERATIVELE AGRICOLE sa aiba contract cu OITER-uri pentru ambalajele
puse in piata , DAR care ajung in gestiunea Retailerilor insa noi platim pentru
cantitatea de ambalaje si retailerii le vand diversilor asa zi-si reciclatori de culoare )
 DIRECTIVA (UE) 2019/633 A PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI A
CONSILIULUI din 17 aprilie 2019 privind practicile comerciale neloiale dintre
întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar , care a
generat Legii nr. 81/2022 privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în
cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar este NUMAI IN FAVOAREA
retailerilor, plata la produs agroalimentar in stare proaspata si/sau refrigerat să se facă
la maxim 3 zile, RISTURNO 0%, însă NU așa cum a fost modificata 2019 în
camera Deputatilor în favoarea retailerilor RISTURNO 14% și plata la 30 de zile
??.
16. Cunoașteți o situație concretă în care operatori economici, ce au calitatea de furnizori și
care au ales să se adreseze autorităților statului pentru sesizarea unor împrejurări ce
impactează lanțul de aprovizionare agricol/alimentar, cu referire la cumpărător, au fost apoi
supuși unor presiuni din partea acestora. În măsura în care dețineți informații cu privire la
acest aspect, vă rugăm să detaliați.
 DA Cunosc , DAR ce garantie am ca nu sunt scosi de tot din reteau de retaileri ?
Au fost pur și simplu scoși la un simplu moft al unui Directorului (lucrator al
retailului)ca nu a mai vrut el fara motiv, cât și faptul că nu respectă standardele de
calitate calibrul 50+ g și fructul avea calibrul 60-70+ g ceea ce NU înșela
consumatorul ci era marfă extra la preț de categoria I-a, dar toate aceste după ce au
fost controale ale autorităților abilitate ANPC și ne ȘANAJAU că dacă nu sunt
expres/exact standardele de calibru cerute vor da retur la toate fructele/legumele(mere,
roșii, etc.) , DAR asta ca noi producătorii să ne razvrătim împotriva MADR, ANPC,

ORGANIZAȚIA INTERPROFESIONALĂ NAȚIONALĂ
“PRODCOM LEGUME-FRUCTE” DIN ROMÂNIA
Sediul social : comuna Mogoşoaia, şos.Bucureşti-Târgovişte nr. 20, Județul Ilfov;
Registrul Asociaţiilor şi Fundaţii al Judecătoriei Sector 1, Bucureşti, sub
nr.17/08.03.2007; CIF21369354/16.03.2007; Telefon :+4072-863.63.63;
web: www.oipalegumefructe.ro, email: office@oipa.ro, presedinte@oipa.ro

Pagina 7 din 2

ANSVSA ca să nu îi mai controleze , dar de fapt și de drept au fost controlați la citrice
care erau SUB STANDARDUL/CALIBRU de pe etichetă (aveau calitate de
industrializare dar se vindeau la preț de EXTRA).Asta ca noi să ne rugăm de autorități
să îi lase în pace.
Vă mulțumim și rămânem la dispoziția dumneavoastră pentru orice detalii și/sau informații
suplimentare.

PREȘEDINTE
OIPA ProdCom Legume-Fructe
Ing. Gheorghe VLAD

 

 

Documentul original aici : 23.Cons,CONCURENȚEI Chestionar Practici neloiale.

Caci deja nu ne mai e frica de nimic.

Daca doriti sa contactati OIPA Legume Fructe, folositi acest formular :